Utvecklingspedagogiks skolchef och omsorgschef berättar om sina uppdrag

Joakim Gestberg  har nyligen tillträtt tjänsten som skolchef hos Utvecklingspedagogik, Stockholms Barn & Ungdomsstöd (Lunaskolorna) och Balders hus. Han kommer närmast från en tjänst som rektor för Häggviks Gymnasium. Annika Pernikliski har varit omsorgschef inom Utvecklingspedagogik sedan 2013. Hennes område har sedan november 2015 utökats med omsorgsverksamheterna hos Stockholms Barn & Ungdomsstöd (Lunaverksamheterna) och Balders hus.

Joakim, du är ju sedan 1 januari  i år skolchef för Utvecklingspedagogiks skolor. Hur känns det?
J: Det är en stor utmaning som är väldigt rolig och spännande.

Annika, du fick ju över en natt ansvar för dubbelt så många omsorgsverksamheter, hur kändes det?
A: En smula overkligt trots att jag varit med under en lång tid och planerat för detta. Med fler verksamheter öppnar sig nya möjligheter och det känns väldigt roligt och stimulerande. Nu fokuserar vi på att hitta formerna och ta till vara på möjligheterna, som till exempel utökat kunskaps- och erfarenhetsutbyte.

Vilka är dina fokusområden det kommande halvåret?
J: Att lära känna och få förståelse för våra nya verksamheter, att få en övergripande helhetssyn över samtliga Utvecklingspedagogiks skolverksamheter samt att tillsammans med alla skolledare arbeta för att bibehålla och utveckla den höga kvalitet som Utvecklingspedagogiks skolor ska hålla.
A: Integrationsarbetet, som inte minst innebär att skapa synergier. Ett annat fokusområde är att säkerställa att det finns förutsättningar i verksamheterna att fortsätta så mycket som möjligt av det arbete som är påbörjat.

Hur kommer du att bidra till skolornas respektive omsorgsverksamheternas ständiga utveckling?
J: Att vara i ständig utveckling innebär att vi aldrig blir färdiga. Det innebär att se möjligheter för förnyelse och utveckling. Jag kommer inledningsvis arbeta med att lära känna samtliga verksamheter för att se vad de kan lära av varandra.
A: Jag förespråkar så mycket ansvar som möjligt så nära brukaren som möjligt och mitt bidrag handlar främst om att skapa goda förutsättningar för medarbetare. Organisationskulturen, däribland en aktiv feedback-kultur, är också enormt viktig för vårt utvecklingsarbete. Det vill jag bidra till att vi har.  

Vad är hög kvalitet för dig?
J: Hög kvalitet har högsta prioritet hos Utvecklingspedagogik. Våra skolor ska fortsätta att erbjuda individuellt utformade insatser där eleven står i centrum och där våra medarbetare har hög kompetens och stort engagemang. Vi ska vara det naturliga förstahandsvalet för elever och vårdnadshavare.
A: Hög kvalitet för mig är när vi lever upp till och gärna överträffar det vi kommit överens om gentemot dem vi är till för; våra elever och brukare. Hög kvalitet är också att vara i ständig utveckling, att systematiskt följa upp det vi gör och kontinuerligt arbeta med förbättringar.   

Vad tycker du är roligast med ditt uppdrag?
J: Det är mycket som är roligt. Bland annat det höga tempot och förmånen att arbeta tillsammans med väldigt kompetenta medarbetare.
A: Att jag får träffa så många härliga och inspirerande människor. 

Nyheter

Verksamheter har bytt namn

Några av Utvecklingspedagogiks verksamheter har nya namn. Läs här vilka det gäller och vad de heter nu.

Heja IP-spelen

Balders hus särskola har mottagit ett stipendium gällande idrottstävlingen IP-spelen.

Elevkonst på Edsviks Konsthall

Elever från Häggviks Gymnasium visar upp konst. Temat för året är Broar och utställningen pågår mellan 26 april och 7 maj.

En kontaktskapande Japanresa

Fyra lärare från Häggviks Gymnasium är på en kontaktskapande resa i Japan. Följ med Frida, Helena, Maria och Maria på deras reseblogg!

Trädgård och djur på schemat

Tycker du om att vara ute - och jobba med trädgård eller djur? Då kan du söka till IV Trädgård på Häggviks Gymnasium.

Elever minskade matsvinnet!

Under två terminer har elever vid Häggviks Gymnasium arbet med projekt Matsvinn". Nu har de sett till att skolans matsvinn minskat med 14 procent på en vecka. Läs intervju med eleverna här.

Axin och Ida lagade godast

Axin och Ida från Häggviks Gymnasium vann matlagningstävlingen SGY Cup. Här berättar de om sin vinnande biff stroganoff.

Ung Salong 2016

För nionde året i rad samarbetar grund- och gymnasieskolorna i Sollentuna och visar konst i alla former.

Sinnesrum hos Balders hus

I vita rummet, musikrummet och bollhavet stimuleras sinnen utifrån individens förutsättningar.

Under ombyggnad

Det renoveras för fullt. Snart kommer eleverna på Hotell, restaurang och bageri-utbildningen få betydligt fräschare lokaler. "Jag ser fram emot att få komma till det nybyggda, säger Linnea, 18 år.

Nytt program vid Häggviks Gymnasium

Häggviks Gymnasium har fått tillstånd att starta det nationella programmet för administration, handel och varuhantering. Planerad start är höstterminen 2016.

Mumin som temaprojekt

Klass G7 på Svedenskolan Bergshamra har arbetat med Mumintrollen som temaprojekt.

Premie för lovvärd insats

Carlo Mognaschi, Häggarnas grundare, har av Sollentuna kommun fått en premie för sitt arbete med dansbandet.

Konstnärerna på Cameleonten

Marie-Rose Mugoyikazi som varit praktikant på Cameleonten tycker att personalen på Cameleonten är konstnärer.

Gå på utställning!

Elever från Häggviks Gymnasium ställer ut sina alster på Ung Vårsalong 2014.

Felicia vann melodifestival

Felicia Kamsvåg, elev vid Häggviks Gymnasium, sjöng hem segern i Väsby Melodifestival. I maj får hon tävla i European Song Festival i Stockholms Konserthus.

Utvecklingspedagogik 20 år

I år firar vi att vi drivits långsiktigt i 20 år. Läs mer om hur allting började och hur vi har blivit det vi är idag.

Svedenskolans OS-tema

Under januari och februari är det OS på Svedenskolan. Alla klasserna kommer lära sig mer om OS-historia och vad OS handlar om idag. Invigningen av temaarbetet OS på Svedenskolan är måndag 13 januari.