TAKK - alternativ och kompletterande kommunikation

Sedan länge har delar av verksamheten arbetat med TAKK. TAKK betyder "Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation". När man använder Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation förstärker men de viktigaste orden i en mening genom att teckna dem med händerna. De tecken man använder är lånade från de dövas teckenspråk. Sedan en tid har dock hela personalgruppen arbetat mer intensivt med TAKK, vilket innebär att  metoden nu är en del av vardagskommunikationen med arbetsdeltagarna.

Samtidigt har man sett av ytterligare kommunikationsvägar och två medarbetare har därför gått på  kurs i Samtalsmatta. Denna metod och redskap är en matta med vilken personer som har kommunikationssvårigheter får stöd i att uttrycka sina åsikter med hjälp av bilder. Syftet med Samtalsmatta är att förbättra möjligheterna för arbetsdeltagarna med kommunikationssvårigheter och kognitiva funktionsnedsättningar att bli mer delaktiga i vardagligt socialt liv och olika beslut.

Nyheter

Verksamheter har bytt namn

Några av Utvecklingspedagogiks verksamheter har nya namn. Läs här vilka det gäller och vad de heter nu.

Heja IP-spelen

Balders hus särskola har mottagit ett stipendium gällande idrottstävlingen IP-spelen.

Elevkonst på Edsviks Konsthall

Elever från Häggviks Gymnasium visar upp konst. Temat för året är Broar och utställningen pågår mellan 26 april och 7 maj.

En kontaktskapande Japanresa

Fyra lärare från Häggviks Gymnasium är på en kontaktskapande resa i Japan. Följ med Frida, Helena, Maria och Maria på deras reseblogg!

Trädgård och djur på schemat

Tycker du om att vara ute - och jobba med trädgård eller djur? Då kan du söka till IV Trädgård på Häggviks Gymnasium.

Elever minskade matsvinnet!

Under två terminer har elever vid Häggviks Gymnasium arbet med projekt Matsvinn". Nu har de sett till att skolans matsvinn minskat med 14 procent på en vecka. Läs intervju med eleverna här.

Axin och Ida lagade godast

Axin och Ida från Häggviks Gymnasium vann matlagningstävlingen SGY Cup. Här berättar de om sin vinnande biff stroganoff.

Ung Salong 2016

För nionde året i rad samarbetar grund- och gymnasieskolorna i Sollentuna och visar konst i alla former.

Sinnesrum hos Balders hus

I vita rummet, musikrummet och bollhavet stimuleras sinnen utifrån individens förutsättningar.

Under ombyggnad

Det renoveras för fullt. Snart kommer eleverna på Hotell, restaurang och bageri-utbildningen få betydligt fräschare lokaler. "Jag ser fram emot att få komma till det nybyggda, säger Linnea, 18 år.

Nytt program vid Häggviks Gymnasium

Häggviks Gymnasium har fått tillstånd att starta det nationella programmet för administration, handel och varuhantering. Planerad start är höstterminen 2016.

Mumin som temaprojekt

Klass G7 på Svedenskolan Bergshamra har arbetat med Mumintrollen som temaprojekt.

Premie för lovvärd insats

Carlo Mognaschi, Häggarnas grundare, har av Sollentuna kommun fått en premie för sitt arbete med dansbandet.

Konstnärerna på Cameleonten

Marie-Rose Mugoyikazi som varit praktikant på Cameleonten tycker att personalen på Cameleonten är konstnärer.

Gå på utställning!

Elever från Häggviks Gymnasium ställer ut sina alster på Ung Vårsalong 2014.

Felicia vann melodifestival

Felicia Kamsvåg, elev vid Häggviks Gymnasium, sjöng hem segern i Väsby Melodifestival. I maj får hon tävla i European Song Festival i Stockholms Konserthus.

Utvecklingspedagogik 20 år

I år firar vi att vi drivits långsiktigt i 20 år. Läs mer om hur allting började och hur vi har blivit det vi är idag.

Svedenskolans OS-tema

Under januari och februari är det OS på Svedenskolan. Alla klasserna kommer lära sig mer om OS-historia och vad OS handlar om idag. Invigningen av temaarbetet OS på Svedenskolan är måndag 13 januari.