Fokus på elevernas läs- och skrivutveckling

Ett fokusområde för Svedenskolan Bergshamra och Svedenskolan Mälarhöjden under läsåret är elevernas läs- och skrivutveckling. En viktig del är en ny speciallärarfunktion. Maria Lindqvist arbetar som speciallärare med inriktning mot läs- och skrivutveckling på båda Svedenskolorna för att ge stöd till både elever och lärare samt bygga upp strukturer för kartläggning och åtgärder.

Vad är det huvudsakliga syftet med din tjänst?
– Att tidigt fånga upp de elever som kan behöva extra stöd i sin läs- och skrivutveckling. Målet är att alla elever ska kunna läsa och skriva.

Hur ska det gå till?
– Jag bygger upp strukturer för hur vi kan arbeta med kartläggning och åtgärder. En del av det är vår handlingsplan för läs-, skriv- och språkutveckling. Vi kommer att arbeta utifrån den och använda olika verktyg för att hitta de elever som behöver stöd.

Vilka verktyg använder ni?
– Vi använder oss av screeningmaterial och kartläggningar av läs- och skrivförmåga. Lärarna har material som hjälper dem att checka av. Det är viktigt att fokusera på yngre åldrar så att vi tidigt kan fånga upp de som behöver det. På det sättet förhindrar vi att det blir en negativ spiral.

Hur ser din arbetsdag ut?
– Jag går in och jobbar enskilt med elever och stöttar lärarna. Lärarna kan kontakta mig för en kartläggning av elevens läs-, skriv- och språkutveckling. På så sätt kan vi se om eleven t.ex. har dyslexi eller en språkstörning.

Vad är skillnaden mellan dyslexi och språkstörning?
– Generellt kan man säga att vid dyslexi är avkodningen svårare, man kan kasta om och spegelvända bokstäver. Vid språkstörning kan det vara svårt att ta till sig innehållet, att återberätta och behålla en röd tråd. Vid misstanke om eventuella läs- och skrivsvårigheter kan jag tillsammans med skolsköterskan skicka en remiss till logoped för vidare utredning. 

Vad tycker du om att jobba på Svedenskolorna och Utvecklingspedagogik?
– Det är jättekul! Det roligaste är att det hela tiden händer någonting nytt. Det märks att det är ett företag som jobbar för ständig utveckling. Det är den här nyinrättade tjänsten ett exempel på! 

Nyheter

Verksamheter har bytt namn

Några av Utvecklingspedagogiks verksamheter har nya namn. Läs här vilka det gäller och vad de heter nu.

Heja IP-spelen

Balders hus särskola har mottagit ett stipendium gällande idrottstävlingen IP-spelen.

Elevkonst på Edsviks Konsthall

Elever från Häggviks Gymnasium visar upp konst. Temat för året är Broar och utställningen pågår mellan 26 april och 7 maj.

En kontaktskapande Japanresa

Fyra lärare från Häggviks Gymnasium är på en kontaktskapande resa i Japan. Följ med Frida, Helena, Maria och Maria på deras reseblogg!

Trädgård och djur på schemat

Tycker du om att vara ute - och jobba med trädgård eller djur? Då kan du söka till IV Trädgård på Häggviks Gymnasium.

Elever minskade matsvinnet!

Under två terminer har elever vid Häggviks Gymnasium arbet med projekt Matsvinn". Nu har de sett till att skolans matsvinn minskat med 14 procent på en vecka. Läs intervju med eleverna här.

Axin och Ida lagade godast

Axin och Ida från Häggviks Gymnasium vann matlagningstävlingen SGY Cup. Här berättar de om sin vinnande biff stroganoff.

Ung Salong 2016

För nionde året i rad samarbetar grund- och gymnasieskolorna i Sollentuna och visar konst i alla former.

Sinnesrum hos Balders hus

I vita rummet, musikrummet och bollhavet stimuleras sinnen utifrån individens förutsättningar.

Under ombyggnad

Det renoveras för fullt. Snart kommer eleverna på Hotell, restaurang och bageri-utbildningen få betydligt fräschare lokaler. "Jag ser fram emot att få komma till det nybyggda, säger Linnea, 18 år.

Nytt program vid Häggviks Gymnasium

Häggviks Gymnasium har fått tillstånd att starta det nationella programmet för administration, handel och varuhantering. Planerad start är höstterminen 2016.

Mumin som temaprojekt

Klass G7 på Svedenskolan Bergshamra har arbetat med Mumintrollen som temaprojekt.

Premie för lovvärd insats

Carlo Mognaschi, Häggarnas grundare, har av Sollentuna kommun fått en premie för sitt arbete med dansbandet.

Konstnärerna på Cameleonten

Marie-Rose Mugoyikazi som varit praktikant på Cameleonten tycker att personalen på Cameleonten är konstnärer.

Gå på utställning!

Elever från Häggviks Gymnasium ställer ut sina alster på Ung Vårsalong 2014.

Felicia vann melodifestival

Felicia Kamsvåg, elev vid Häggviks Gymnasium, sjöng hem segern i Väsby Melodifestival. I maj får hon tävla i European Song Festival i Stockholms Konserthus.

Utvecklingspedagogik 20 år

I år firar vi att vi drivits långsiktigt i 20 år. Läs mer om hur allting började och hur vi har blivit det vi är idag.

Svedenskolans OS-tema

Under januari och februari är det OS på Svedenskolan. Alla klasserna kommer lära sig mer om OS-historia och vad OS handlar om idag. Invigningen av temaarbetet OS på Svedenskolan är måndag 13 januari.